Praktische informatie voor het Alzheimer Café

Opzet nieuw Alzheimer Café of Alzheimer Trefpunt

Leven met dementie is niet makkelijk. Niet voor de patiënt en niet voor de omgeving. Daarom bestaat het Alzheimer Café (of Alzheimer Trefpunt als de naam Café te beladen is). Tijdens deze maandelijkse bijeenkomsten krijgen mensen met dementie, mantelzorgers en hulpverleners de gelegenheid om ervaringen en informatie uit te wisselen. Alzheimer Cafés worden door het hele land georganiseerd.

Een Alzheimer Café wordt altijd opgezet door een regionale afdeling van Alzheimer Nederland in samenwerking met het landelijk bureau. Heb je ook interesse in het opzetten van een Alzheimer Café, Theehuis of Trefpunt?  Neem dan contact op met je regiocoördinator.

Tips voor een startend Alzheimer Café

Goeie publiciteit helpt om het Alzheimer Café bekend te maken. Denk hierbij aan de lokale pers via bijvoorbeeld huis-aan-huisbladen, het benaderen van je contacten, maar ook aan mogelijkheden via social media. Het document "Tips voor een startend Alzheimer Café" bevat acht concrete tips om je op weg te helpen.

Top 10 van onderwerpen in een Alzheimer Café

Via de website Dementie.nl - dé website van Alzheimer Nederland voor mantelzorgers van mensen met dementie - is onderzocht wat de meest gelezen onderwerpen zijn die ook in het Alzheimer Café aan bod kunnen komen. In het document "Top 10 van onderwerpen in het Alzheimer Café" kun je inspiratie vinden. 

Bereid je voor op eventuele calamiteiten

Tijdens een Alzheimer Café-avond kan iemand onwel worden of lelijk ten val komen. Dan kun je maar beter goed voorbereid zijn met het team van vrijwilligers (en professionals) in het Alzheimer Café. Vaak is het Alzheimer Café in een locatie waar bedrijfshulpverlening of medische hulp voorhanden is. Toch is het handig om met de werkgroep een calamiteitenplan op te stellen zodat je trefzeker kunt handelen.

Enkele (voorbeeld)documenten:

Evaluatieformulier Alzheimer Café

Vul na elke café-avond het evaluatieformulier in en mail je bevindingen naar het afdelingsbestuur. Zo kunnen we (ongeveer) bijhouden hoeveel bezoekers in het Alzheimer Café komen. Bovendien ontstaat er vanzelf een database van (goede) sprekers waar je in tijden van gebrek aan inspiratie uit zou kunnen putten.