Jaarkalender

Campagne heropening Alzheimer Cafés, Trefpunten en Theehuizen

Door de coronapandemie zijn de fysieke Alzheimer Café bijeenkomsten zo goed als stilgevallen. We zien dat een aantal Alzheimer Cafés hun deuren inmiddels weer geopend hebben, anderen gaan binnenkort weer van start.

Vanuit de vrijwilligers kwam het verzoek voor een campagne om de Alzheimer Cafés opnieuw onder de aandacht te brengen. Zaterdag 18 september start de campagne voor de heropening van de Alzheimer Cafés met een advertentie in alle regionale dagbladen. Bekijk hier het overzicht met regionale dagbladen.

Campagne concept: Wij zijn er klaar voor!

Het doel van de campagne is laten zien wat het Alzheimer Café is (voor mensen die dit nog niet kennen) en mensen uitnodigen voor een bijeenkomst. Bij de ontwikkeling van deze campagne zijn we geadviseerd door vrijwilligers. We hebben gekozen voor een krachtig, uitnodigend beeld dat openheid en gezelligheid uitstraalt. Het geeft het gevoel dat je welkom bent in het Alzheimer Café. 

Materialen

Onderdeel van de campagne is een toolbox voor vrijwilligers. Zo kun je zelf aan de slag om oude én nieuwe bezoekers te informeren over de heropening van het Alzheimer Café. 

  • Campagnebeelden: foto's van vrijwilligers in het Alzheimer Café. Download
  • Deurbordje: Illustratie bordje 'Alzheimer Café weer open' (ook voor Trefpunt en Theehuis). Download
  • Advertentie: template in verschillende formaten en versies (Alzheimer Trefpunt en Theehuis). Download
  • Social Media: afbeeldingen voor social media in verschillende formaten. Download
  • PowerPoint slide voor beeldschermen bij bijvoorbeeld huisartsen en apotheken (volgt nog)
  • Redactioneel artikel: een template voor redactioneel artikel om aan te passen naar eigen informatie. Download
  • Radiospot. Download 

Daarnaast ontvangen de Alzheimer Cafés binnenkort de volgende materialen:

  • Kaarten: fysieke kaarten om te versturen of uit te delen
  • Deurbordje: fysiek bordje 'Alzheimer Café open' voor op de deur (ook voor Trefpunt en Theehuis)

Achtergrond van de campagne

Doel

Met deze campagne willen we:

  • de bekendheid van de Alzheimer Cafés vergroten;
  • hen activeren om een Alzheimer Café te bezoeken.

Doelgroep

Mensen met dementie en mantelzorgers. We richten ons zowel op bestaande bezoekers van het Alzheimer Café als mogelijke nieuwe bezoekers.

Bereik

De campagne zal een sterke focus hebben op regionale media. Daarnaast zal ook online een rol spelen. Wanneer beschikbaar zullen we een lijst delen met regionale media die bereikt gaan worden zodat het mogelijk is om zelf nog aanvullende (lokale) media te benaderen.

Klankbordgroep vrijwilligers

Een klankbord groep van vrijwilligers kijkt mee met de ontwikkeling van de campagne. Zij hebben meegekeken naar de diverse creatieve concepten en geadviseerd vanuit hun eigen expertise. Daarnaast denken zij mee in welke materialen handig zijn om te verstrekken in de toolbox.

In de klankbord groep nemen deel:

  • Fennie Tiemens-Wolf, Alzheimer Café Heerde
  • Ab Kroon, Alzheimer Café Tilburg
  • Riet Middelhoek, afdeling Haaglanden
  • Jan Timmers, Alzheimer Café Zutphen

Voor meer informatie neem contact op met: