De voorbereidingen voor Wereld Alzheimer Dag bij afdeling Amstelland en Meerlanden

De afdeling, Amstelland & Meerlanden, bestaat dit jaar 12,5 jaar. Dat willen ze groot vieren met een evenement in een Schouwburg, voor minstens 400 mensen. Op zaterdag 22 september organiseren zij een optreden van Willeke Alberti met een introductie van Prof. Dr. Philip Scheltens. Ook benieuwd hoe zij dit evenement georganiseerd hebben? Lees hieronder het korte interview met de afdeling Amstelland en Meerlanden.

Hoe is dit idee ontstaan?

Op een van de bestuursvergaderingen viel de naam Willeke Alberti en de door haar opgerichte foundation. We hebben de stoute schoenen aangetrokken en een mailtje gestuurd naar deze foundation. Meteen hadden we een enthousiaste Willeke Alberti aan de telefoon. “Wat een goed plan, ik treed graag op voor iedereen die met dementie te maken heeft!”

Een optreden van Willeke Alberti is natuurlijk een groot feest voor onze doelgroep. Maar aan de ziekte van Alzheimer is niets feestelijks. We willen ook graag een serieus en informatief deel toevoegen aan het evenement. Daarom hebben we Prof. Dr. Philip Scheltens, directeur van het Alzheimer Centrum van Vumc Amsterdam, uitgenodigd. Hij verzorgt voorafgaand aan het optreden van Willeke een introductie.

Hoe financieren jullie deze activiteit?

Willeke treedt belangeloos op, haar band niet. Ondanks dat de Schouwburg in Amstelveen een gunstige offerte maakte, kosten een zaal, personeel en technici voor 600 mensen veel geld. Daarom moesten we fondsen werven.

Vanuit Alzheimer Nederland is er vanuit ons budget 4000 euro beschikbaar voor Wereld Alzheimer Dag. Het leek dus logisch om dit evenement aan Wereld Alzheimer Dag te koppelen. Daarnaast hebben we diverse bedrijven aangeschreven, maar ook zorginstellingen (tenslotte gaan hun bewoners naar ons evenement). Op die manier hebben we aardig wat geld bij elkaar gesprokkeld. Vooral door de bijdrage van een particuliere sponsor (de beheerder van het kapitaal van een vrouw met Alzheimer) hebben we uiteindelijk de benodigde 11.000 euro bij elkaar gekregen. De sponsoring heeft zo goed uitgepakt dat we de bezoekers zelfs een drankje na de voorstelling kunnen aanbieden.

Wat verwacht je van het evenement?

We hebben er heel veel zin in en hopen een bijzondere en feestelijke middag aan te bieden aan alle mensen met dementie, mantelzorgers, vrijwilligers en professionals in de dementiezorg.