Het geld ligt op straat

Henk van Delden, Vrijwilliger Fondsenwerving - in een interview over fondsenwerving

Van huis uit is hij verandermanager en werkte meer dan 25 jaar voor telecombedrijf Ericsson. Hij deed wereldwijd ervaring op in verandermanagement. Sinds begin 2015 werft Henk van Delden, 71 jaar, fondsen voor de afdeling Zaanstreek/Waterland in Noord Holland. En met succes! We vroegen hem hoe het hem zo goed lukt om het geld binnen te halen. Moet je daarvoor de wereld over gereisd hebben?

Henk: “Nee hoor, maar je moet wel om je heen kijken en gebruik maken van de omgeving waarin je leeft. We wonen allemaal in gemeenten met winkeliers die je goed en minder goed kent. Ik ga bij ze langs en vertel hen wat ik doe en wijs ze erop dat in hun bedrijf ook mensen met dementie komen. De meesten willen helpen, ook omdat ze je kennen. Ik vraag ze 100 euro om bij te dragen. Dat is een overzichtelijk bedrag, niet te laag, niet te hoog. Nadat ze het geld overgemaakt hebben, kom ik een oorkonde overhandigen. Niet zomaar een oorkonde; ik  print het op mooi geschept papier. Je kunt niet met een standaard geprint A4tje aankomen.”.

Niet zomaar
“Naast winkeliers benader ik veel personen, instanties en kleinere bedrijven. Inmiddels heb ik met vijftien van deze iets voor elkaar gekregen. Zoals met de regiokantoren van de Rabobank. Die doneerden ieder 1000 euro voor de viering van het jubileum van de afdeling Zaanstreek/Waterland en de Wereld Alzheimer Dag. Dit was in de vorm van een voorstelling door Ernst Bunning, met informatie en liedjes voor mensen met dementie en hun mantelzorgers. Het was heel ontroerend en mooi. En luchtig en lief tegelijkertijd.”

Meer mogelijk
“Op een dag ging ik voor de afdeling langs bij mijn eigen tandarts. Ik vroeg een bijdrage van 100 Euro.  Alzheimer Nederland was net gestart met trainingen aan bedrijfstakken in het kader van Samen Dementie Vriendelijk (SDV). Uiteindelijk liep ik daar weg met een toezegging van deelname aan zo’n SDV training. Na de training reikte de voorzitter van onze afdeling de sticker van ‘dementievriendelijk’ uit. Dat was een mooi fotomoment en leverde lokale pers op. Bij fondsenwerving blijkt vaak dat er meer mogelijk is.“

Het geld ligt op straat
“Begin 2015 werkte ik niet meer actief en was inmiddels gepensioneerd. Toen had ik tijd over. Iemand wees mij op een advertentie van Alzheimer Nederland afdeling Zaanstreek-Waterland. Ze zochten bestuursleden. Daar begon het mee. Fondsenwerving trok me. Ik realiseerde me dat er geld op straat ligt dat niet werd opgehaald door de organisatie. We verplichten niet alle afdelingen om aan fondsenwerving te doen. Dat zou wel moeten vind ik. Je krijgt namelijk een ongelijkheid tussen afdelingen.”

Henk: ”Als je fondsenwerving serieus oppakt, ben je sowieso in staat om 5000 Euro per jaar binnen te halen. Je hebt wel goede ondersteuning van het hoofdkantoor nodig. Daar heb ik ze bij geholpen. Ik heb de opzet voor een fondsenwervingtoolkit gemaakt. Ik wist niet veel van alzheimer. Als je naar mensen toegaat en steun vraagt voor de gevolgen van de ziekte ven Alzheimer, moet je wel aantonen hoe belangrijk dat is voor jouw gemeente of winkel. Die toolkit is overgenomen door het hoofdkantoor. Deze toolkit is op te vragen via de mail

Juiste mentaliteit
Ja en natuurlijk kom je ook mensen en bedrijven tegen die niet willen geven, ook al hebben ze het geld. Je moet de mentaliteit hebben daartegen te kunnen. Blijf positief. Map dicht, handjes geven en doorgaan. Je gaat van deur tot deur en het is niet altijd even makkelijk om 'nee' te horen te krijgen. Ik ben begonnen als verkoper, dan krijg je in het begin ook vaak te horen ‘nee niet vandaag’. Je leert ermee omgaan en betrek het vooral niet op jezelf.”.