Hoe bereik je onze doelgroep?

We weten allemaal dat PR en communicatie belangrijk zijn, maar hoe pakken we dat eigenlijk aan? Ik praat hierover met Diana Jacobs van de afdeling Zuid-Oost Brabant. Diana is sinds een klein jaar vrijwilliger bij deze regio en houdt zich bezig met de PR en communicatie. “Ik ben marketing-adviseur van beroep en heb een eigen bedrijf. Ik heb naast mijn werk altijd ook vrijwilligerswerk gedaan en ik ben via via bij de afdeling Zuid-Oost Brabant van Alzheimer Nederland terecht gekomen. Ik wist nog niet zo veel af van Alzheimer en de hele wereld daaromheen. Daar heb ik me eerst flink in moeten verdiepen.”

Diana nam het werk van haar voorgangster over en heeft haar aanpak voortgezet. Daarnaast begon ze met het onderzoeken van de doelgroepen van de communicatie, zoals ze ook in haar werk altijd begint met een marktanalyse. “Dat is nog vrij ingewikkeld bij een club als Alzheimer Nederland. Je hebt de vrijwilligers, de mensen met dementie en de mantelzorgers. De laatste twee groepen zijn over het algemeen al met pensioen, de vrijwilligers soms ook. Hoe bereik je die groepen en wat willen ze weten?” 

Op zoek naar likes

Diana is voor haar afdeling actief op Facebook en Instagram. In deze sociale media is ze goed thuis want daar werkt ze in haar werk als marketingadviseur veel mee. “Via Facebook krijg je informatie, bijvoorbeeld over wanneer er een Alzheimer Café is en waar dat over gaat. Op Instagram gaat het vooral om de beelden die al dan niet vergezeld gaan van een hele korte tekst, meer zoals bij Twitter. Instagram is door die beelden wat persoonlijker en raakt emoties. Daar speelt het programma ook op in, je kunt foto’s bijvoorbeeld heel gemakkelijk bewerken, er een emoticon zoals :) in zetten of een woordje of zinnetje. Daarmee bereik je mensen makkelijk. Want daar gaat het natuurlijk om met deze sociale media, dat je mensen bereikt. Het werken met # (hashtag) gekoppeld aan bepaalde woorden is daarvoor heel handig. Zo kunnen mensen bij voorbeeld zoeken op #Alzheimercafé, #mensenmetdementie, #mantelzorger of #casemanager. En als je dan in je teksten dit soort woorden inbouwt komen de mensen via hun zoekopdracht bij jou terecht. Instagram bereikt tegenwoordig mensen van circa 15 tot 60 jaar. Facebook bereikt meer ouderen.” Toch valt het bereik van Facebook en Instagram in de regio Diana tegen. “Misschien vinden ze de informatie via de landelijke sociale media van Alzheimer Nederland en voegen de regionale versies niet zo veel toe. Daar ga ik de komende tijd eens naar kijken. Ik ga bij voorbeeld binnenkort advertenties op Facebook zetten. Daarvoor schrijf ik dan een speciaal artikel waarin veel woorden met hashtags staan, zodat het artikel en daarmee de regionale Facebooksite snel gevonden worden. Kijken of dat meer likes oplevert.”

Er is nog wel wat werk te doen

Diana houdt zich voor de PR natuurlijk niet alleen met de sociale media bezig. Ze gaat regelmatig op bezoek bij de Alzheimer Café’s in haar regio. Daar hoort ze hele persoonlijke verhalen. Hierover schrijft ze in haar blog op de regionale website, dat wordt goed gelezen. Mensen zeggen dat ze die verhalen mooi vinden om te lezen, aangrijpend soms. Ze maakt ook flyers voor speciale activiteiten zoals de Wereld Alzheimer Dag, en is bezig met het maken van een folder voor de huisartsen en praktijkondersteuners, waarin alle adressen en data van de Alzheimer Café’s staan. Ook schrijft ze twee keer per jaar een nieuwsbrief voor de vrijwilligers. Daarin heeft ze laatst de vraag uitgezet wat vrijwilligers graag lezen in de nieuwsbrief, maar daar kreeg ze maar twee reacties op. “Je kunt je afvragen of zo’n nieuwsbrief wel nodig is, er komt ook heel veel informatie binnen via de regionale website en de website en nieuwsbrief van Alzheimer Nederland. Maar een deel van de vrijwilligers wist niet dat er een regionale website is en het is de vraag of ze regelmatig op de website van Alzheimer Nederland kijken. Er is dus nog wel wat werk te doen.”

Geschreven door: Anne-Mieke Penders, gastredacteur Vrijwilligersplein