Hoe word je zichtbaar op Facebook?

Heb jij een Facebookaccount? Betrap jij jezelf er ook weleens op dat je regelmatig Facebook bekijkt om simpelweg even de ‘tijd te doden’. Dan ben je niet de enige. In Nederland zijn meer dan 10 miljoen Facebookgebruikers. Facebook is dus een interessant kanaal om mensen te bereiken met jouw boodschap. Misschien heeft jouw afdeling eigen Facebookpagina, of wil je hiermee beginnen. We geven je een aantal tips om jouw Facebookpagina tot een succes te maken (als hij dat al niet was natuurlijk).

Wat is een Facebookpagina?

Als organisatie kun je niet hetzelfde Facebookaccount aanmaken zoals jij zelf hebt. Voor organisaties en bedrijven zijn er pagina’s. Iedereen die deze pagina liked ziet de berichten van deze pagina op hun eigen tijdlijn. Zo kun je mensen op de hoogte houden van bijvoorbeeld nieuws en activiteiten uit jouw afdeling of Alzheimer Café. Benieuwd welke afdelingen een Facebookpagina hebben? We hebben ze voor je op een rij gezet.

Stoppen met scrollen, zo doe je dat

Wat is een goed bericht? Waarom werkt het ene bericht wel en het andere niet? Open je eigen tijdlijn eens en bekijk welke berichtjes je leest en welke niet. Wedden dat je een grappig filmpje gezien hebt, een leuke quote of een mooie foto? Dát zijn namelijk elementen die je aandacht trekken en waarom je even stopt met scrollen en blijft hangen. Denk er dus aan dat jouw bericht op de tijdlijn van de ontvanger concurreert met bijvoorbeeld dat hilarische filmpje over hondjes en een zonnige vakantiefoto. Kortom, jouw bericht moet de aandacht trekken zodat men stopt met scrollen. Maar hoe dit je dat?

  1. Gebruik – wanneer mogelijk – altijd een (goede!) foto bij je bericht
    Een afbeelding met mensen werkt altijd goed. Let op dat de afbeelding groot genoeg is, het liefst vierkant of 'breedbeeld' en van goede kwaliteit.
     
  2. Een (korte) video heeft nog meer aantrekkingskracht
    Video's worden vaak direct afgespeeld in de tijdlijn (dit kan een gebruiker instellen). Dit zorgt dus direct voor aandacht.
     
  3. Maak teksten niet onnodig lang, hou het kort en bondig
     
  4. Tijdstip van plaatsing is belangrijk.
    Welk tijdstip het beste is hangt af van je doelgroep. Rond lunch en avondeten wordt er veel op Facebook gekeken. Weekenddagen doen het wat minder goed. Plaats niet teveel achter elkaar en zorg voor spreiding in de week.
     
  5. Zorg voor een goede ‘call to action’
    Bijvoorbeeld: Wat is jouw tip?; Wat vind jij?; Doe mee!; Lees het interview; Wat zou jij doen? Op deze manier vraag je (inter)actie.

Wat vindt de doelgroep interessant?

Dat kunnen krantenartikelen zijn, nieuwsberichten of evenementen in de buurt. Maar bijvoorbeeld ook nieuws van de Alzheimer Nederland website.

  • Terugblikken op / aankondigingen van evenementen
  • Verhalen / interviews van mensen
  • Ga het gesprek aan / zoek de interactie
  • Stel regelmatig vragen. Misschien doe je wel nieuwe ideeën op voor een Alzheimer café.
  • Reageer zoveel mogelijk op de berichten die mensen achterlaten.

Bekijk hieronder een aantal voorbeelden van de Alzheimer Nederland Facebook.

Wil je meer weten over hoe je Facebook kunt inzetten voor jouw afdeling bekijk dan het naslagwerk van de workshop Social Media.