Huisstijl

Richtlijnen tekst

In onze communicatie vind je een aantal karakteristieke overeenkomsten terug. Of het nu via mail, telefoon of persoonlijk contact is. We zijn duidelijk, onze communicatie roept geen vragen op. We zijn dichtbij, staan middenin de samenleving. We zijn hoopvol, uit onze woorden spreekt altijd perspectief. We zijn bevlogen, we hebben een missie. En we zijn persoonlijk, we maken situaties invoelbaar, herkenbaar en betrekken ze op mensen. Wanneer je ons zou omschrijven als persoon, welke woorden zou je dan gebruiken? Die karakteristieken zijn belangrijk om het juiste gevoel in onze merkcommunicatie te brengen. Zij beschrijven de manier waarop we voelen, denken en doen.

Uitgangspunten

  • Persoonlijk gesprek – schrijven betekent niet zenden. De kunst is om (mogelijke) vragen van lezers te beantwoorden. Net als in een gesprek.
  • Naast de lezer staan – we communiceren op gelijke voet met onze lezers. Laat daarom in je teksten zien dat je de lezer niet uit het oog verliest en zijn mening respecteert.
  • Met oprechte interesse luisteren – luisteren in een tekst die je schrijft, betekent dat je af en toe vragen stelt en antwoord geeft op vragen die de lezer zou kunnen stellen.
  • Kennis delen – we maken duidelijk dat we dé vraagbaak zijn voor dementie, maar stellen ons niet belerend of alwetend op.
  • Bevlogen – maak de teksten niet té zakelijk.
  • Alledaagse taal – Alzheimer Nederland is een laagdrempelige organisatie. Dat betekent onder meer dat onze teksten voor iedereen duidelijk moeten zijn. We gebruiken daarom eenvoudige woorden en behapbare zinnen van maximaal twaalf woorden.
  • Uitleg geven – twijfel je of een lezer begrijpt wat je bedoelt? Bijvoorbeeld als het gaat om een bepaald begrip of procedure. Leg het dan uit.
  • Urgent maar hoopvol – laat in je teksten doorklinken dat de strijd tegen dementie urgent is, maar steek je verhaal zo positief mogelijk in. We werken samen met onderzoekers en partners aan een oplossing voor dementie, en tot die er is doen we er alles aan om de kwaliteit van leven van mensen met dementie te verbeteren.

Wat we niet en wat we wel schrijven

Niet Maar wel
Dementerenden/dementen Mensen met dementie
Hij is dementerend/dement Hij heeft dementie
Jong dementerenden Jonge mensen met dementie
Jong dement Dementie op jonge leeftijd


We schrijven altijd over de ziekte van Alzheimer (met hoofdletter) en indien alzheimer los, dan met kleine letter.

  • Hij heeft alzheimer
  • Hij heeft de ziekte van Alzheimer

Algemene schrijftips

  • Zorg voor een duidelijke titel, zo concreet mogelijk
  • Zorg ervoor dat de belangrijkste content bovenaan staat
  • Houd de tekst kort en krachtig
  • Verdeel de tekst in alinea’s van max. 7 regels.
  • Gebruik korte zinnen van max. 15 woorden.
  • Wissel korte en langere zinnen af.
  • Schrijf scanbaar: gebruik tussenkoppen
  • Een onderwerp/boodschap per pagina
  • Gebruik opsommingen voor feiten en cijfers. Hiervoor gebruiken we op de website bullets.
  • Schrijf actief. Vermijd de lijdende vorm en zet de tekst zoveel mogelijk in tegenwoordige tijd.
  • Gebruik krachtige taal: schrap hulpwerkwoorden (willen, kunnen, zullen, worden).
  • Houd taalgebruik eenvoudig, vermijd afkortingen en jargon of leg het uit.
  • Schrijf positief.

Meer informatie over huisstijl kun je vinden op ons huisstijlportaal.

Voor meer informatie neem contact op met: