Communicatiekanalen

Er zijn diverse kanalen die je kunt gebruiken bij de werving. Hieronder enkele voorbeelden:

  • Persoonlijk en via via
  • E-mail/E-nieuwsbrief
  • Online: website Alzheimer Nederland of van andere partners
  • Social Media (Facebook/LinkedIn/Twitter/Instagram)
  • Lokale media
  • Telefonisch (voor o.a. oriënterende gesprekken)
  • Per post (persoonlijke brief)
  • Mobiel (sms/app)

Mediatips

Zes punten voor het schrijven van een goed persbericht, kort en krachtig:

  1. Zorg voor een pakkende titel om de aandacht te trekken.
  2. Introduceer in de eerste paragraaf de basis details (wie, wat, waar, wanneer en hoe). Maak het prikkelend voor een positieve impact.
  3. Omschrijf het kader van het project, waar het geld naar toe gaat.
  4. Geef meer achtergrond over het werk van het project en Alzheimer Nederland.
  5. Vraag de lezer om in actie te komen en geef een goede reden waarom ze moeten steunen, hoe ze dit kunnen doen en waar ze meer informatie kunnen vinden.
  6. Zorg ervoor dat jouw volledige contactgegevens onder aan de pagina zijn opgenomen. Stem het persbericht af op het mediakanaal. Bedenk daarbij waar de doelgroep (lezers of luisteraars) in geïnteresseerd zijn. Houd het persbericht simpel, bij voorkeur maximaal één pagina met alle informatie.
  7. Gebruik in alle externe communicatie altijd je alzheimer-email-adres (en dus geen privé email): dit is duidelijk en komt professioneel over.

Toolkit

De Toolkit Fondsenwerving bevat alle materialen en voorbeelden die je nodig hebt voor het werven van fondsen binnen jouw regio. De digitale toolkit is aan te vragen via jouw regiocoördinator of secretariaatafdelingen@alzheimer-nederland.nl.