Sponsoracties en evenementen
Een andere manier van inkomsten werven is het opzetten van een actie of evenement. Dit kan in één keer een groot bedrag opleveren.
Voorbeelden van acties kunnen zijn:
- Sponsorloop op een sportclub, school of vereniging.
- Organiseren van een loterij of veiling. Het is ook mogelijk om dit online te doen.
- Een sportcompetitie, zoals een volleybal-, hockey- of voetbalwedstrijd.
- Lezing.
- Inschrijven voor een hardloop- of fietswedstrijd.
- Een benefietdiner. Dit kun je ook combineren met andere activiteiten zoals een lezing.
- Avondvierdaagse.
- Activiteiten op feestdagen, zoals Koningsdag.
- Activiteit op een (basis)scholen, bijvoorbeeld voorlichting
- Activiteiten op en rond Wereld Alzheimer Dag.
- Voor de creatieveling; maak iets moois dat je kunt verkopen, zoals schilderijen of sieraden.
- Golfdag.
- Belangrijk en ook laagdrempelig: meedoen met bestaande lokale evenementen.
- Maak gebruik van de giftbox op het moment dat je een feest heeft. Per gebruiker kan een giftbox besteld worden via: www.inactievooralzheimer.nl/giftbox .
Waarom een actie of evenement?
- Het geeft vaak mooie kansen voor publiciteit.
- Je kunt sponsors betrekken en werven.
- Bestaande contacten onderhouden.
- Het levert geld op.
- Het brengt loyaliteit.
- Het brengt synergie: meer bereiken door samen te werken.
Stappenplan voor de organisatie van een actie of evenement:
- Bedenk wat je wilt organiseren en waarom mensen hieraan mee zouden gaan doen. Vraag het mensen om je heen. Het organiseren van een actie of evenement kan veel tijd kosten en dat moet natuurlijk wel voldoende opleveren.
- Maak een activiteitenplan of draaiboek.
- Maak een tijdschema: wanneer en in welke periode moet wat gebeuren? Werk daarbij van achteren naar voren: dus terug vanaf het moment waarop het evenement plaatsvindt.
- Formuleer takenpakketten en schat uren in.
- Maak een organisatieschema: wie doet wat, coördineert, beslist?
- Stel een begroting op van verwachte kosten en opbrengsten en bedenk hoe je de kosten gaat dekken (gesponsord, zelf voorschieten?).
- Inventariseer doelgroepen.
- Betrek huidige of eerdere geworven sponsors/donateurs.
- Betrek huidige vrijwilligers.
- Betrek potentiële sponsors door hun medewerkers als vrijwilligers in te zetten tijdens de activiteit
- Zorg voor veel persaandacht door hen uit te nodigen, foto’s te sturen en persberichten te verspreiden.
- Bestel een giftbox van Alzheimer Nederland om losse giften mee te verzamelen. Per gebruiker kan een giftbox besteld worden via: www.inactievooralzheimer.nl/giftbox
- Benader persoonlijk.
- Spreek vooraf een moment af waarop je kort evalueert.
- Bedank en beloon op gepaste wijze de medewerkers en de bezoekers.
Je kunt als afdeling een actie organiseren. Maar ook kun je als afdeling deze mogelijkheid onder de aandacht brengen via jullie communicatiekanalen en op die manier hopelijk anderen inspireren tot een acties. Op onze corporate website vind je alle nodige informatie: https://www.alzheimer-nederland.nl/help-mee/acties. Deze link kun je makkelijker gebruiken voor bijv. je social mediakanalen.
Toolkit
De Toolkit Fondsenwerving bevat alle materialen en voorbeelden die je nodig hebt voor het werven van fondsen binnen jouw regio. De digitale toolkit is aan te vragen via jouw regiocoördinator of secretariaatafdelingen@alzheimer-nederland.nl.