Op zoek naar nieuwe gezichten voor een bestuursfunctie, Alzheimer Café of een project? Op deze pagina vind je een breed scala aan communicatiemiddelen en tips die je kunt inzetten voor wervingsdoeleinden. Kies wat je kunt gebruiken.
Mededelingen
20 april 2023 Eind april tot en met mei adverteren we via sociale media en regionale TV met een mooie video Wij zijn vrijwilliger bij Alzheimer Nederland. De video vertelt wie de waardevolle vrijwilligers bij Alzheimer Nederland zijn en wat zij doen om het dagelijks leven van mensen met dementie en hun naasten te verbeteren. Het doel is om Nederland bewust te maken dat Alzheimer Nederland óók een vrijwilligersorganisatie heeft waarbij je kunt aansluiten. Lees hier meer over de campagne en het plan. Bekijk wat jij kunt doen om mensen te inspireren (en misschien wel activeren) om ook vrijwilliger te worden.
6x Wat kun je zelf doen
-
Zorg dat de regiopagina up-to-date is met openstaande vacatures én de juiste contactgegevens van de regionale afdeling
-
Zet de communicatiemiddelen uit deze toolbox in via de afdeling sociale media, zoals Facebook, Instagram en LinkedIn.
-
Vraag mede-vrijwilligers binnen de regionale afdeling om de content te delen, bijvoorbeeld door je Facebook/Instagram/LinkedIn bericht te delen via (groeps)WhatsApp of de afdelingsnieuwsbrief of de mail met de vraag ‘deel jij ook mijn bericht?’
-
Organiseer een gezellige informatie avond voor je vrijwilligers plus 1, met een drankje
-
Plaats een interview in de lokale krant over vrijwilligers
-
Bestel ‘wervingsvisitekaartjes’ via de webshop en deel uit tijdens vrijwilligerswerk, een feestje of activiteit (verwacht in mei)
Wat doet het Alzheimer Nederland landelijk bureau 2023
-
Twee keer een bewustwordingscampagne: April/Mei én najaar
-
Juni: beschikbaar stellen ‘wervings visitekaartjes’ via webshop (later meer)
-
September: Kortere vacatureteksten en nieuwe templates voor project vacatures (verwacht)
-
Oktober: Vernieuwde vacaturebank (verwacht)
-
3x per jaar een inloopuurtje vrijwilligersbeleid voor vragen, zie hier
-
Doorlopend: Facebook en LinkedIn retargetting campagne gericht op websitebezoekers /vrijwilligerswerk-pagina’s
-
Doorlopend: Lokale communicatie ondersteuning van Anke Reuser, communicatieadviseur vrijwilligers bij Alzheimer Nederland
-
Nog te ontwikkelen: uitbreiding toolkit werven per functie met foto’s van alle functies
Hulp nodig?
We staan voor je klaar! Heb je vragen over PR & communicatie, neem contact op met je regiocoördinator en Anke Reuser, via a.reuser@alzheimer-nederland.nl. Wil je sparren over de bemensing van de regionale afdeling, neem contact op met Alina Halászi, via a.halaszi@alzheimer-nederland.
Toolkit - algemeen & campagne
Onderstaand vind je het communicatieplan, socialmediaplan en socials voor de campagne Wij zijn vrijwilliger bij Alzheimer Nederland. Wegens een technisch probleem is de video helaas niet te downloaden via het vrijwilligersplein. Deze kun je opvragen bij Anke Reuser. Graag een mail sturen naar a.reuser@alzheimer-nederland.nl en je ontvangt een downloadlink.
Ga ook zelf aan de slag!
Hieronder een aantal trends uit onderzoek en de praktijk. Het is bedoeld ter inspiratie hoe je ‘wie waarvoor’ je zoekt slim kunt aanbieden aan potentiële vrijwilligers. Zodat de behoefte van potentiële vrijwilligers (wat wil ik waarom doen) aansluit bij de behoefte van de regionale afdeling en/of het café (welke vrijwilligers zoeken wij waarvoor):
CBS berichtte in 2022 dat steeds minder mensen vrijwilligerswerk doen (in 2021 39% t.o.v. 44% in 2020). Ook in de arbeidsmarkt ervaren we een historische krapte. Dat betekent dat de concurrentie moordend is. De uitdaging zit meer in de organisatie van vrijwilligerswerk, dan in de aantallen. En in het écht leren kennen van de doelgroep die voor mensen met dementie vrijwilligerswerk wilt doen.
Zes tips voor slim werven.
-
Kunnen kiezen uit een ruim aanbod van vrijwilligerswerk: Bied grote en kleine klussen aan
-
Duidelijke tijdsinvestering: Vermeld concreet de tijdsinvestering per klus
-
Flexibele inzet: Bedenk of een functie opgeknipt kan worden en bedenk of een strakke planning en locatie écht nodig zijn
-
Kennis en ervaring zelfstandig kunnen inbrengen: Laat mensen zelf bepalen hoe ze het uitvoeren.
-
Duidelijk nut en impact is kenbaar: Vertel welke impact vrijwilligers maken voor mensen met dementie
-
Tot slot cultuur en sfeer staat op 1: Heb het leuk met elkaar en straal dat uit
Meer lezen? EBook Trends Vrijwillige Inzet 2023.