Instructie voor persberichten
Hoe verstuur je een persbericht? En wanneer is het beste moment om deze te verzenden? Hieronder vind je een aantal tips voor het versturen van je persbericht zodat de kans groter is dat deze opgepakt wordt.
Versturen persbericht
In de lokale krant en op nieuwswebsites is doorgaans het e-mailadres te vinden van de redactie. Je kunt het persbericht hier naartoe sturen. Als onderwerpregel kan je gebruiken: Persbericht: gevolgd door de titel van je persbericht. De gehele tekst van het persbericht kan je in de e-mail kopiëren en plakken, dan kan de redactie het meteen lezen als ze de mail openen. Als je mensen kent bij de lokale media kun je ook altijd bellen om het nieuws extra onder de aandacht te brengen.
Timing verzenden
Wil je een persbericht na afloop van iets verzenden, dan is hoe sneller, hoe beter. Het is handig om het persbericht alvast klaar te maken en de laatste informatie vlak voor verzending in te vullen.
Foto
Het bijvoegen van een mooie foto vergroot de kans dat het nieuws (beeldend) wordt opgepakt. Vraag wel aan alle mensen die op de foto staan of ze het goed vinden dat de foto naar de media wordt gestuurd. Let er op dat je met het persbericht 1 of 2 foto’s in hoge resolutie (groot formaat, niet verkleind) meestuurt die niet meer dan 2MB per foto groot zijn.
Maak het persoonlijk
Media lopen warm voor mooie, persoonlijke verhalen. Je kunt dit kwijt in het persbericht, bijvoorbeeld in de vorm van een quote.
Deel je nieuws
Ook veel lokale kranten hebben op hun website de optie ‘Deel je nieuws’ of ‘Tip de redactie’. Je vindt de link meestal in de header, footer of rechterkolom. Soms mag het persbericht 2500 woorden of meer zijn, maar soms 750 woorden.