‘De collecte voor dementie is een enorm succes. Dat moeten we nóg meer uitdragen met z’n allen’

Arno van Gemert is sinds juni 2017 teamleider Marketing Collecte en Events bij Alzheimer Nederland.  Hij besloot te solliciteren na het zien van het tv-programma ‘Voor ik het vergeet’, waarin Angela Groothuizen mensen tussen de 31 en 65 jaar volgde die een vorm van dementie hebben. ‘Ik was erg geraakt door de impact van de ziekte op deze jonge mensen. Zelf maakte ik het proces ook van dichtbij mee: mijn moeder had dementie en overleed toen ze 72 jaar was.’ Arno voelt zich inmiddels helemaal thuis in Amersfoort. ‘Mijn collega’s zijn gepassioneerde mensen die zich oprecht betrokken voelen bij de doelgroep. Iedereen werkt hard om daadwerkelijk iets te kunnen betekenen in het leven van mensen met dementie en hun mantelzorgers.’

Potje met kleingeld

De eerste collecte die Arno bij Alzheimer Nederland meemaakte, was net als voorgaande jaren een succes. ‘We doen het vergeleken met andere goede doelen heel goed, want onze collecteopbrengst was dit jaar weer hoger dan ooit. We merken echt dat mensen steeds meer bereid zijn te geven voor een oplossing voor dementie. Ook ben ik onder de indruk van de betrokkenheid en tomeloze inzet van de vrijwilligers.’ Toch zijn er nog wel aandachtspunten, zo blijkt uit de evaluaties na de collecteweek. In november is het al vroeg donker en daarover wordt nog wel eens een opmerking gemaakt. ‘Collectanten die later in het jaar ook nog voor andere fondsen op pad gaan, horen deze opmerkingen veel minder’, aldus Arno. ‘Het heeft er waarschijnlijk mee te maken dat wij één van de eerste fondsen zijn die vlak na het ingaan van de wintertijd collecteren. Dat is altijd even wennen. En een nadeel is het zeker niet. Sterker nog, fondsen die in de herfst collecteren hebben gemiddeld de hoogste busopbrengst. Er zijn nu eenmaal veel meer mensen thuis.’ Ook gaat het al jaren over het gebrek aan kleingeld. Arno is er kort over: ‘Als mensen het doel de moeite waard vinden, dan is er vaak toch nog een potje met kleingeld in huis.’ En dat blijkt ook wel uit de cijfers: al vier jaar stijgt de opbrengst, met 2017 als absoluut recordjaar. ‘Zo zie je dat de werkelijkheid niet overeenkomst met het (vaak) negatieve beeld over collecteren. De collecte voor dementie is juist een enorm succes, en dat moeten we met z’n allen nóg meer uitdragen.’

Onmisbare schakels

Arno ging zelf ook op pad in zijn woonplaats Malden. ‘Ik vond het een erg leuke ervaring om in mijn eigen wijk te collecteren. Aan de deur kreeg ik bijna alleen maar positieve reacties, onder andere van mensen die zelf ook met dementie te maken hebben. Eigenlijk zou iedereen eens een keer moeten collecteren’, aldus Arno. Wat houdt mensen volgens hem tegen? ‘Ik denk dat veel mensen het lastig vinden om anderen om geld te vragen. Bedenk je dan dat je daar niet voor jezelf staat, maar voor mensen met dementie en hun mantelzorgers.’ Hoewel er een neerwaartse trend is in het aantal vrijwilligers dat zich inzet voor een goed doel, steeg het aantal collectanten dat in 2017 voor Alzheimer Nederland op pad ging. Iets om trots op te zijn, volgens Arno. Ook was hij onder de indruk van al het werk dat coördinatoren en organisatoren jaarlijks verrichten om de collecte soepel te laten verlopen. ‘Ik werd van tevoren goed geïnformeerd, had alle materialen op tijd in huis en ook de terugkoppeling na afloop was goed geregeld. Gecombineerd met de lokale kennis die deze vrijwilligers hebben over de dorpen en steden waar zij wonen, zijn ze een onmisbare schakel in het geheel.’

Blijven ontwikkelen

Natuurlijk wil Alzheimer Nederland niets liever dan dat de collecteopbrengst en het aantal vrijwilligers de komende jaren blijft groeien. ‘Er liggen nog veel kansen op het gebied van vernieuwende donatiemogelijkheden. Daarom houden wij deze ontwikkelingen goed in de gaten en doen we waar mogelijk mee aan pilots. Zo konden mensen tijdens de afgelopen collecteweek in enkele steden en dorpen al contactloos betalen. Ook in 2018 zal dit weer mogelijk zijn.’ Daarnaast gaat Alzheimer Nederland verder met de ontwikkeling van een collectetool, die organisatoren en coördinatoren in de toekomst veel werk uit handen zal nemen. De verwachting is dat deze tool in 2019 kan worden gebruikt. U wordt via Collectenieuws op de hoogte gehouden van deze ontwikkelingen.