Hoe Ab Nexios invoert binnen de afdeling Midden Brabant

“Zoek om te beginnen iemand in het bestuur of binnen de afdeling die handig is met de computer en betrek die bij het proces. Dit hoeft echt geen ICT-er te zijn, maar wel iemand die er voor open staat en geen schrik heeft voor een nieuw systeem.” Dat is eigenlijk de belangrijkste tip van Ab. Hij zelf is dus zo iemand. Ab is bestuurslid van de afdeling Midden Brabant en portefeuille-houder van de Alzheimercafés. Hij is gewoon aan de slag gegaan. “Het systeem is best eenvoudig”, aldus Ab, “maar soms moet je even een paar hobbels nemen, als inloggen niet meteen lukt. Ik heb tijdens een bestuursoverleg een instructie gegeven. Ieder had zijn eigen laptop of tablet bij zich. Toen men eenmaal in het systeem zat, was er niks meer aan de hand. De secretaris had al een groep aangemaakt in Outlook en via Onedrive de vergaderstukken gedeeld met de groep. Iedereen ziet de stukken dan gelijk staan en het spreekt dan allemaal redelijk voor zich.” Die persoonlijke aanpak is volgens Ab belangrijk. Veel effectiever dan een emailtje sturen. Hij gaat ook bij de Alzheimercafés op vergelijkbare wijze aan de gang. 

“Ik kom sowieso regelmatig bij de verschillende cafés. Ik ga een kleine instructie geven en hen aanmoedigen om er mee aan de slag te gaan. Ik richt me dan wel met name op de werkgroepleden die regelmatig documenten en persoonsgevens sturen. De vrijwilligers die eigenlijk (vrijwel) nooit met de comupter werken, daar leggen we natuurlijk de nadruk niet op. Hoewel ik het wel goed vindt als ze een keer inloggen en hun eigen gegevens controleren. Ze zijn immers de baas over hun eigen account.”

 

Wil jij jouw ervaring met Nexios delen? Of kun je wel wat hulp gebruiken? Laat het ons weten.

Lees ook:

Wat is Nexios Vrijwilligers?

Lees meer

Aanpassingen Nexios Vrijwilligers

Lees meer

 

Nexios draagt bij aan betere samenwerking

Lees verder