Tips voor vrijwilligerswerving

Opstellen van een vacaturetekst

De tekst van een vacature is belangrijk. Gebruik het logo van de regionale afdeling of het betreffende Alzheimer Café . Voor een functieprofiel kun je het best gebruikmaken van het functieboek. Het functieprofiel kun je op jullie eigen situatie aanpassen. Vraag de regiocoördinator naar voorbeeld vacatures van andere afdelingen. Vul de vacatures aan met een link naar de ervaringsverhalen op het vrijwilligersplein en/of de Alzheimer Academie

Waar zoek je?

Het werven van vrijwilligers is niet altijd eenvoudig maar ook een zaak van goed gebruikmaken van een breed scala aan kanalen. De volgende punten bevatten een aantal tips die kunnen helpen bij het werven.

 

1. Eigen netwerk van de werkzame vrijwilligers

Vrijwilligers zijn geweldige ambassadeurs van de organisatie en kunnen sleutelfiguren zijn in het werven van nieuwe mensen. Informeer alle vrijwilligers in de afdeling over bestaande vacatures en vraag hen actief uit te zien naar geschikte mensen in hun eigen netwerk.  Iedereen heeft een eigen kennissen-, familie-  of werkkring. Bestuursleden kunnen op deze manier nieuwe bestuursleden werven. Maar ook vrijwilligers van alle andere afdelingsactiviteiten kunnen nieuwe mensen enthousiast maken om zich te verbinden aan onze organisatie. Mensen persoonlijk benaderen helpt mensen soms echt over de streep. Schroom niet maar durf te vragen!

2. Bij de activiteiten van je afdeling

Maak de vacatures kenbaar in bijvoorbeeld de Alzheimer Cafés, tijdens voorlichtingsbijeenkomsten of andere activiteiten van de afdeling (standwerk bij onder andere een symposium of infomarkt). Zorg dat de vacaturetekst beschikbaar is op de infotafel.

3. Via  digitale netwerken

Plaats de vacature op de regionale afdelingssite. Koppel de link naar de vacature aan een bericht op de social media van jullie afdeling en vraag volgers om de link te delen met hun eigen volgers/netwerk. Het is wel belangrijk dat je een aantrekkelijk en opvallend berichtje maakt waar je de link aan toevoegt.  Een pakkende of bijpassende foto maakt het bericht nog opvallender. Je kunt ook de link naar de Hartstory of een ander actuele film gebruiken. Deze vind je op het Youtube kanaal van Alzheimer Nederland

LinkedIn is een goede plaats voor het werven van bestuursleden. Facebook en Instagram zijn weer wat meer geschikt  voor het werven van vrijwilligers voor uitvoerende activiteiten.

Als je wilt opvallen maak je een korte film en plaats deze op Youtube. De link kun je ook weer delen via de social media kanalen.  

4.Plaatsen van een vacature via andere organisaties

Veel regionale afdelingen hebben warme relaties met lokale organisatie(s). Vaak zijn zij bereid om via hun intranet de vacature te verspreiden. Daarnaast is het zinvol om vacatures aan te bieden bij de vrijwilligersvacaturebank van de gemeente  en/of de welzijnsorganisatie of aan de vacaturebank van het UWV. Een andere site is www.nlvoorelkaar.nl/.

5.Plaatsen van een betaalde advertentie

De lokale kranten zijn ook nog steeds vindplaatsen voor nieuwe vrijwilligers. Met de lokale krant kun je onderhandelen om naast een betaalde advertentie tegelijkertijd ook een redactioneel bericht te plaatsen met wat meer achtergrondinformatie. Vertel dan een wervend verhaal want  mensen binden zich graag aan succes. De kosten voor een betaalde advertentie zijn hoog. Maar ook hier is het mogelijk om te onderhandelen. Vraag gerust om goede doelenkorting. Sommige kranten plaatsen gratis advertenties maar dan heb je geen invloed op de plaatsingsdatum en locatie in de krant..

Het helpt ook als je investeert in het opbouwen van een relatie met de (lokale) media. Zij zijn dan eerder bereid iets voor je te doen.