Vijf vragen aan... Riet Geerling

riet_geerling_bewerkt.jpg

Tijdens haar werk als wijkverpleegkundige heeft Riet Geerling (60 jaar) gezien hoe groot de impact van dementie is. Dat was – en is nog steeds – haar drijfveer om zich in te zetten voor mensen met dementie, hun naasten en mantelzorgers. Dat doet ze nu al ruim 11 jaar met hart en ziel, als secretaris bij de afdeling Delft-Westland-Oostland. Maar wat doet ze als secretaris? En hoe gaat zij om met de vernieuwde privacy-wet én het nieuwe relatiebeheersysteem van Alzheimer Nederland: Nexios Vrijwilligers? We stelden Riet vijf vragen.

Wat is je taak als secretaris?

“Ik ben een secretaris zonder een specifieke secretariële opleiding zal ik maar zeggen. Ik voel me bovenal bestuurslid, en vind het belangrijk om contact te houden met vrijwilligers binnen de afdeling. Als secretaris ben ik onder andere verantwoordelijk voor het maken van de agenda en het notuleren van de vergadering. Maar heb ook een sterke drive om mee te denken over de inhoud, dat heeft toch met mijn achtergrond in de gezondheidszorg te maken. Daarnaast is het mijn taak om gegevens van vrijwilligers actueel te houden. Nu met de AVG is het extra belangrijk om dat zorgvuldig te doen.”

Alzheimer Nederland heeft een nieuw relatiebeheersysteem ingevoerd: Nexios Vrijwilligers. Wat vind je hiervan?

“Binnen onze afdeling maakte we nog geen gebruik van een specifiek systeem, dus het is erg fijn dat er vanuit Alzheimer Nederland voor een systeem gekozen wordt waar wij mee moeten werken. Ook gezien de eisen die er vanuit de nieuwe privacywet gesteld worden. Het sprak mij aan dat het Rode Kruis ook met Nexios werkt, en er positieve ervaring mee heeft. Ik moet eerlijk toegeven dat ik er in eerste instantie enigszins tegenop zag om met Nexios Vrijwilligers te werken. Ik vind mijzelf niet zo handig met computers en was bang dat het allemaal vrij technisch zou zijn.”

Recent heb je een training gevolgd voor Nexios Vrijwilligers. Is je beeld hierdoor veranderd?

“Het viel mij uiteindelijk allemaal erg mee. Het is een zeer gebruiksvriendelijk systeem. Ken je dat gevoel dat je je moet aanpassen aan het systeem, in plaats van andersom? Dat is bij Nexios Vrijwilligers niet het geval. Tijdens de training heb ik ervaren dat het systeem de mensen dient. Ik was samen met mijn collega PR & Communicatie, dus wij kunnen straks nog even ervaringen uitwisselen en van elkaar leren.”

Wat zijn de grootste voor- en nadelen van het systeem?

“Ik ben na de training niet opnieuw in Nexios Vrijwilligers gedoken, dus op dit moment heb ik nog geen nadelen kunnen ontdekken. Voordeel is dat elke vrijwilliger straks in het systeem kan en zijn of haar eigen gegevens kan aanpassen. Of iedereen dit daadwerkelijk gaat doen, dat weet ik niet. De tijd zal het leren. Ik vind het ook erg handig dat ik a la minuut een nieuwe vrijwilliger kan toevoegen, ik hoef daarvoor geen contact meer op te nemen met Alzheimer Nederland.”

Wat zie je als een uitdaging?

“Misschien moet je mij dat over een half jaar nog eens vragen, als we het systeem goed geïntegreerd hebben en weten wat alle mogelijkheden precies zijn. Misschien wordt het een uitdaging om Nexios Vrijwilligers binnen de afdeling te laten landen? Ik weet het niet. Tot nu toe ben ik positief en heb ik alleen maar voordelen gezien.